Blogi

14. kesäkuuta 2016 12.45

Istun – enkö muuta voi?

Aamulla herään ja raahaudun aamupesujen jälkeen keittiön pöydän ääreen istumaan, syömään aamiaista ja lukemaan päivän sanomalehteä. Työmatka kuluu bussilla, aina löytyy vapaa paikka, jossa istun koko matkan. Töissä iso osa päivästä kuluu istuen päätteen äärellä töitä tehden, lounas- ja kahvitauoilla siirryn istumaan toisen pöydän ääreen. Kotiin menen taas bussilla istuen koko matkan. Illalla TV:stä tulee ”must-ohjelma”, jonka katson sohvalla mukavasti löhöillen. Samalla huomaamatta jään tuijottamaan vielä uutiset, jonkun lukemattomista tosi-tv-ohjelmista sekä ulkomaisen poliisisarjan. Sitten onkin jo aika mennä nukkumaan. Kuulostaako tutulta?

Liikkumattomuudesta ja runsaasta istumisesta on tullut elämäntapa. Samalla työt ovat muuttuneet niin, että raskaat, fyysiset työt ovat vähentyneet ja tilalle ovat tulleet staattiset, usein istumista ja paikalla oloa vaativat työtehtävät. Liikumme työpäivien aikana vähemmän ja vähemmän, lisäksi arki- ja työmatkaliikunta on vähentynyt. Liikkumattomuudesta ja istumisesta onkin tullut uusi uhka kokonaisterveydellemme. Isojen väestötutkimusten (WHO) perusteella liikkumattomuus ja runsas istuminen ovat jopa vaarallisempaa kuin ylipaino ja korkea kolesteroli.

Kireyksiä, kipuja, väsymistä

Erilaiset tuki- ja liikuntaelimistön oireet ja ongelmat liittyvät usein muuttuneeseen ryhtiin, heikentyneeseen lihaskuntoon ja lihasepätasapainoon, vähäiseen liikkumiseen ja kehon yksipuoliseen kuormittumiseen. Tämän päivän töitä leimaa staattisuus ja yksipuolisuus. Istumatyö ja näyttöpäätetyö ohjaavat olkapäitä helposti eteen ja alas, yläselän ryhti pettää ja pää työntyy eteenpäin. Usein myös alaselän asento lysähtää.

Yksipuoliset työasennot ja -liikkeet sekä kehon yksipuolinen käyttö vapaa-ajalla kuormittavat kehon eri osia epätasaisesti. Se näkyy ajan mittaan erilaisina tuki- ja liikuntaelimistön oireina: lihaskireyksinä, kipuina ja väsymisenä.

Omia tapojaan ja tottumuksiaan on hyvä tarkastella aika ajoin. Onko omassa arjessa mahdollista lisätä askelia ja vähentää paikallaan oloa? Valitseeko portaat hissin sijaan, tauottaako työtä riittävän usein ja nouseeko seisomaan esim. puhuessa puhelimessa? Lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota istuma- ja seisoma-asentoon, ryhtiin sekä kehon käyttöön työssä ja arjessa. Työtä on tärkeä tauottaa riittävän usein, jolloin samalla voidaan tehdä elpymis- ja vastaliikkeitä. Lisäksi on tärkeä huolehtia hyvästä lihastasapainosta: vahvistaa heikkouteen taipuvaisia lihasryhmiä ja venyttää kireyteen taipuvaisia lihaksia.

Terveysliikunta osaksi elämää

Jokaisessa päivässä on lukemattomia tilanteita, jolloin voi tehdä valintoja, jotka pieninä puroina pikkuhiljaa kasvavat isommiksi virroiksi ja joiden vaikutuksen yleiseen vireystilaan ja jaksamiseen huomaa yllättävän nopeasti. Samalla aineenvaihdunta tehostuu, lihakset ja tukiranka kiittävät ja aivotkin pysyvät virkeämpinä koko päivän…

Tahko Pihkala sanoi aikanaan, että ”Vessa, hissi, bussi – Suomen kansan turmio”. Urho Kaleva Kekkonen puolestaan: ”Kaikki syyt, jotka estävät meitä liikkumasta, ovat tekosyitä”. Nämä kuvaavat hyvin sitä, miten tärkeää meidän jaksamiselle, toimintakyvylle ja terveydelle on liikkumattomuuden vähentäminen, päivittäisen arki- ja hyötyliikunnan lisääminen sekä terveyttä tukevan terveysliikunnan ottaminen osaksi omaa elämää.

Taidanpa tänään kotiin mennessä jäädä bussista pois pysäkkiä aikaisemmin.

Eira Taulaniemi

 

Eira Taulaniemi

Liikuntasuunnittelija
Suomen Diabetesliitto ry

 


Diabetesmessut 23.-24.9.

Tervetuloa Diabetesmessuille Tampere-talolle 23.-24.9.
Messut avoinna pe-la klo 9-17
Liput 10€ (jäsenet 6€)
Tutustu ohjelmaan >>

Diabetesmessujen Blogi

Sensoriteknologiasta elämänlaatua diabeetikon arkeen
Markku Saraheimo, LT, diabetologi

Lihavuusleikkaus toi uuden elämän
Olli Nyberg, varapuheenjohtaja, LILE ry

Vertaistuki on voimaa – isovanhemmatkin tukevat toisiaan
Eeva Autio, Isoäiti, äiti ja vertainen, aiemmin työuralla diabeteshoitaja

Minun diabetekseni ei ole kansansairaus
Janne Juvakka, toiminnanjohtaja, Diabetesliitto
 ry

Diabeteksen hoidon periaatteet haltuun - erityisesti vanhustenhoidossa
Pirjo Ilanne-Parikka, ylilääkäri, Diabetesliitto ry

Istun - enkö muuta voi?
Eira Taulaniemi, liikuntasuunnittelija Suomen Diabetesliitto ry

Säätämisen maailmanmestarit
Tanja Huutonen, Diabeteslapsen äiti ja arjen säätäjä

Ikäihmisten diabeteksen hoito tarvitsee ryhtiliikeen
Päivi Hyry, vastaava sairaanhoitaja Viola-koti, Tampere

Jokainen diabetesta sairastava on erilainen - niin on myös hänen hoitonsa
Pirjo Ilanne-Parikka, Ylilääkäri Diabetesliitto